Hoera, ZAALHOCKEY!
In de periode begin december tot medio februari
doen de Senioren, Jeugd (A-D)-teams en de E-teams uit de Jongste Jeugd mee aan
de zaalcompetitie. Zaalhockey is een leuke en gezellige manier om tijdens de
koude wintermaanden ook lekker te kunnen hockeyen. Omdat het in een hal wordt
gespeeld zijn veel onderdelen net even anders dan op het veld. Vanwege het
snellere spel in de wat kleinere ruimte is het een welkome aanvulling op het
leren van de technische en tactische vaardigheden.
Hieronder vind je alle informatie die je nodig
hebt over het zaalhockey. Blijven er na het lezen vragen over mail dan
naar [email protected]
Data
Zaalhockey wordt gespeeld van december tot en
met februari. De wedstrijden kunnen op zaterdag en zondag worden ingepland. De
E-6 tallen spelen in principe altijd op zaterdag, de E-8 tallen vrijwel altijd
ook, alle andere teams zullen voornamelijk op zondag worden ingedeeld, dit
heeft te maken met de beperkte beschikbaarheid van zalen op de zaterdag voor
andere zaalsporten. De opkomst van meerdere verenigingen met (tijdelijk)
blaas-hallen waarin zaalhockey kan worden gespeeld brengt mogelijk met zich mee
dat er meer op de zaterdag gespeeld kan gaan worden. De zaalhuur voor de
competitie regelt de KNHB. De vereniging heeft hier geen invloed op.
De weekenden voor de komende zaalhockey
competitie zijn alle weekenden in december, januari en mid februari net uitzondering
van de eerste twee weekenden van de kerstvakantie. Let op! Het laatste weekend
van de Kerstvakantie is er reguliere competitie!:
Afhankelijk of jouw team in een poule met 6 of 7
teams zit speel je 5 of 6 dagen met twee wedstrijden. Het wedstrijdschema wordt
eind november bekend gemaakt door de KNHB. Het zal dan zowel op LISA als in de
StandenMotor beschikbaar zijn.
Teamindeling
In principe speelt iedereen zaalhockey in
hetzelfde team als dat men op het veld speelt. Er kunnen een paar uitzonderingen
worden gemaakt als teams op het veld relatief groot zijn (>15 spelers) en er
meerdere teams in dezelfde categorie zijn, dan kan er een samengesteld team
worden opgesteld. Het kan ook zo zijn dat er gecombineerd wordt over
verschillende leeftijdscategorieën heen: bijvoorbeeld een combi van JA en JB.
De indelingen van deze teams worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.
Uitrusting
Veel zaalbeheerders (ook van de trainingszalen)
zijn streng en kunnen spelers zonder juist materiaal de toegang ontzeggen. Verplicht
zijn:
·
Speciale zaalhockeystick
·
Bitje en scheenbeschermers
·
Zaalschoenen die geen beschadigingen of strepen op de speelvloer
achterlaten (geen zwarte zolen en geen buitenschoenen, dit geldt ook voor
coaches, aanvoerders, zaalleiding en scheidsrechters)
·
Een zaalhandschoen (ook verplicht door de club!) te gebruiken (met
kussentjes op de vingers, die de hele linkerhand bedekt, óók de duim). Let op
bij aanschaf !: Er zijn ook handschoenen zonder duimbescherming.
·
Keepers-uitrustingen die beschadigingen aan de speelvloer kunnen aanbrengen
zijn verboden (in ieder geval gebruikt de keeper speciale gespen voor de
klompen).
Wedstrijden
Op een wedstrijddag speel je altijd TWEE
wedstrijden. Een wedstrijd duurt 35 minuten zonder rust. Afhankelijk van de
indeling speel je twee wedstrijden achter elkaar of twee wedstrijden met één
wedstrijd er tussen, het is dus een drieluik.
Strakke planning
De KNHB huurt de sporthallen per uur en maakt
een strakke planning. Er is daardoor geen tijd voor inspelen of uitloop. Op
tijd aanwezig zijn en klaarstaan is dus heel belangrijk. Tijdens de wedstrijd
wordt de tijd nooit stil gezet, ook niet bij blessures, (van welke aard dan
ook) kaarten of strafballen. De zaalleiding en de scheidsrechters houden dit in
de gaten, maar ook de teamleiding let hier op. Als de vastgestelde
aanvangstijden niet gehaald kunnen worden besluit de zaalleiding de wedstrijden
in te korten zodat toch de vastgestelde eindtijd wordt gehaald.
Zaalleiding
Ieder team wordt 2 wedstrijddagen verplicht om
zaalleiding te leveren voor het drieluik. Data staan in de standenmotor zaal van
de KNHB.
De coach/teammanager spreekt met de ouders af
wie de zaalleiding heeft.
Taken van de zaalleiding:
·
Zorgt vóór de wedstrijd dat de balken klaarliggen, de spelers van beide
teams zijn verplicht hierbij te helpen
·
Beheert de wedstrijdtafel
·
Bedient het scorebord
·
Is verantwoordelijk voor het tijdschema
·
Kort zo nodig de wedstrijd in als het tijdschema niet gehaald wordt
·
Bewaakt de rust en de regels in de zaal.
·
Regelt dat na de wedstrijd de balken opgeruimd worden
Scheidsrechter
Alle
Seniorenteams nemen één bevoegde C-scheidsrechter mee die de wedstrijd
van het eigen team fluit samen met een collega van de tegenstander. Alle
Junioren en Jongste Jeugd teams leveren 2 bevoegde scheidsrechters cq
spelleiders op de 2 wedstrijddagen dat ze zaalleiding hebben; die
fluiten dan het hele blok = 3 wedstrijden.
Coach of managers
De taken van de coach of manager van het team
zijn hetzelfde als op het veld. Extra in de zaalcompetitie is dat de
coach/teammanager:
·
Zelf de trainers regelt, dit is niet ingepland zoals op het veld
·
Zelf de scheidsrechter regelt
·
Met de ouders afspreekt wie de zaalleiding heeft
·
Erop toe ziet dat het team zich in de zaal, op de tribunes, in de
kleedkamers en in de kantine behoorlijk gedraagt. Er mag absoluut niet
gehockeyd worden in gangen, kleedkamers of buiten het veld. Bij eventuele
schades wordt de vereniging aansprakelijk gesteld.
zie ook spelreglement zaalhockey: https://www.knhb.nl/kenniscentrum/hockeysoorten/zaalhockey
Let op: het is belangrijk dat de coach/manager
op tijd begint met het regelen van trainers en scheidsrechters!
Afgelasting bij slecht weer
Bij extreme weersomstandigheden kan de KNHB
besluiten dat de wedstrijden centraal worden afgelast. De KNHB zal dit melden
op haar website en de zaalhockeycommissie zal dit via de site van GMHC melden.
Check dus bij slecht weer vóór vertrek de website!
Als er geen centrale afgelasting plaatsvindt
kunnen wedstrijden bij slecht weer afgelast worden na overeenstemming tussen de
betrokken verenigingen. Ook de zaalbeheerder van een sporthal kan tot
afgelasting adviseren aan de verenigingen.
Afgelaste wedstrijden worden in beginsel niet
ingehaald.
Digitaal wedstrijdformulier
Net als op het veld moeten de scheidsrechters de
uitslagen invullen in het DWF-systeem en moeten de coaches deze uitslag
bevestigen. De KNHB eist dat alle digitale wedstrijdformulieren uiterlijk 24
uur na afloop van de wedstrijd zijn afgerond. Let hier dus op, dat scheelt de
zaalhockeycommissie veel werk! De zaalhockeycommissie ziet toe op de status van
het DWF en zal de coach/manager benaderen als de scheidsrechter en/of de coach
nog niet heeft afgerond. De zaalhockeycommissie kan niet zien welke
scheidsrechter heeft gefloten daarom gaat dit via de coach/manager.
Trainingen NIET op dezelfde tijden
als op het veld
In Gouda is een structureel tekort aan trainingsruimte in de sporthallen.
Hierdoor kan er helaas bijna nooit getraind worden op dezelfde tijden als op
het veld. Bij de indeling wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de
mogelijkheden van de spelers, de coaches enzovoorts. Er zijn voor ieder team 6
trainingen georganiseerd, deze trainingen zijn in de Mammoet, de Zebra of de
Dreef voor de Senioren en Junioren en in de gymzaal Brittenburg voor de Jongste
Jeugd.
Als een team meer wil trainen kan het dit zelf regelen via sport.gouda.nl. In het algemeen is er
nog wel trainingsruimte te huur in de gymzaal aan de Brittenburg, deze is
kleiner dan een zaalhockeyveld maar beschikt wel over balken en een
zaalhockeydoel.
Tijdens de training in een sportzaal ligt het accent op techniek. Hierbij gaat
het met name om te wennen aan je zaalstick (lichter), de vloer en met name de
snelheid van zaalhockey. Er wordt dus getraind op balbeheersing, overspelen en
veel kleine partijvormen. Voor de trainers zijn deze verschillende trainingen
uitgewerkt (zie onder).
Het trainingsschema staat per team in LISA.
Zaalhockeycommissie
De zaalhockeycommissie is verantwoordelijk voor alle organisatorische aspecten
van het zaalhockey. (inschrijving, trainingen, wedstrijden, arbitrage,
materialen enzovoort). Hierbij werkt de zaalhockeycommissie samen met de
commissarissen die deze taken voor het veld regelen. De lijncoördinatoren maken
samen met de trainers & coaches een indeling van de zaalteams.
De zaalhockeycommissie bestaat uit 2 personen met een duidelijke
taakverdeling:
·
Nicolette Kral – competitie
·
vacature – zaalhuur/training
Je kan de commissie bereiken via de mail: [email protected]
Documentatie
Coachavond presentatie nov 2022
KNHB-ZH instructies voor scheidsrechters
KNHB-ZH instructies voor zaalleiding
KNHB-ZH instructies voor coach, manager of aanvoerder
KNHB-ZH instructies voor Jongste Jeugd wedstrijden
2-4 | Super Sunday |
3-4 | Train de trainer avond |
4-4 | Werkzaamheden Hartstichti |
4-4 | Hockeykamp vergadering |
4-4 | Bestuursvergadering |
18-4 | Sportdag Beversluisschool |
19-4 | Kikker in je Bil toernooi |
Hele agenda |