Zaalhockey 

Hoera, ZAALHOCKEY!
In de periode begin december tot medio februari doen de Senioren, Jeugd (A-D)-teams en de E-teams uit de Jongste Jeugd mee aan de zaalcompetitie. Zaalhockey is een leuke en gezellige manier om tijdens de koude wintermaanden ook lekker te kunnen hockeyen. Omdat het in een hal wordt gespeeld zijn veel onderdelen net even anders dan op het veld. Vanwege het snellere spel in de wat kleinere ruimte is het een welkome aanvulling op het leren van de technische en tactische vaardigheden.
Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt over het zaalhockey. Blijven er na het lezen vragen over mail dan naar 
[email protected]

Data
Zaalhockey wordt gespeeld van december tot en met februari. De wedstrijden kunnen op zaterdag en zondag worden ingepland. De E-6 tallen spelen in principe altijd op zaterdag, de E-8 tallen vrijwel altijd ook, alle andere teams zullen voornamelijk op zondag worden ingedeeld, dit heeft te maken met de beperkte beschikbaarheid van zalen op de zaterdag voor andere zaalsporten. De opkomst van meerdere verenigingen met (tijdelijk) blaas-hallen waarin zaalhockey kan worden gespeeld brengt mogelijk met zich mee dat er meer op de zaterdag gespeeld kan gaan worden. De zaalhuur voor de competitie regelt de KNHB. De vereniging heeft hier geen invloed op.

De weekenden voor de komende zaalhockey competitie zijn alle weekenden in december, januari en mid februari net uitzondering van de eerste twee weekenden van de kerstvakantie. Let op! Het laatste weekend van de Kerstvakantie is er reguliere competitie!:

Afhankelijk of jouw team in een poule met 6 of 7 teams zit speel je 5 of 6 dagen met twee wedstrijden. Het wedstrijdschema wordt eind november bekend gemaakt door de KNHB. Het zal dan zowel op LISA als in de StandenMotor beschikbaar zijn.

Teamindeling
In principe speelt iedereen zaalhockey in hetzelfde team als dat men op het veld speelt. Er kunnen een paar uitzonderingen worden gemaakt als teams op het veld relatief groot zijn (>15 spelers) en er meerdere teams in dezelfde categorie zijn, dan kan er een samengesteld team worden opgesteld. Het kan ook zo zijn dat er gecombineerd wordt over verschillende leeftijdscategorieën heen: bijvoorbeeld een combi van JA en JB. De indelingen van deze teams worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.

Uitrusting
Veel zaalbeheerders (ook van de trainingszalen) zijn streng en kunnen spelers zonder juist materiaal de toegang ontzeggen. Verplicht zijn:

·         Speciale zaalhockeystick

·         Bitje en scheenbeschermers

·         Zaalschoenen die geen beschadigingen of strepen op de speelvloer achterlaten (geen zwarte zolen en geen buitenschoenen, dit geldt ook voor coaches, aanvoerders, zaalleiding en scheidsrechters)

·         Een zaalhandschoen (ook verplicht door de club!) te gebruiken (met kussentjes op de vingers, die de hele linkerhand bedekt, óók de duim). Let op bij aanschaf !: Er zijn ook handschoenen zonder duimbescherming.

·         Keepers-uitrustingen die beschadigingen aan de speelvloer kunnen aanbrengen zijn verboden (in ieder geval gebruikt de keeper speciale gespen voor de klompen).


Wedstrijden
Op een wedstrijddag speel je altijd TWEE wedstrijden. Een wedstrijd duurt 35 minuten zonder rust. Afhankelijk van de indeling speel je twee wedstrijden achter elkaar of twee wedstrijden met één wedstrijd er tussen, het is dus een drieluik.

Strakke planning
De KNHB huurt de sporthallen per uur en maakt een strakke planning. Er is daardoor geen tijd voor inspelen of uitloop. Op tijd aanwezig zijn en klaarstaan is dus heel belangrijk. Tijdens de wedstrijd wordt de tijd nooit stil gezet, ook niet bij blessures, (van welke aard dan ook) kaarten of strafballen. De zaalleiding en de scheidsrechters houden dit in de gaten, maar ook de teamleiding let hier op. Als de vastgestelde aanvangstijden niet gehaald kunnen worden besluit de zaalleiding de wedstrijden in te korten zodat toch de vastgestelde eindtijd wordt gehaald.

Zaalleiding
Ieder team wordt 2 wedstrijddagen verplicht om zaalleiding te leveren voor het drieluik. Data staan in de 
standenmotor zaal van de KNHB.
De coach/teammanager spreekt met de ouders af wie de zaalleiding heeft.

Taken van de zaalleiding:

·         Zorgt vóór de wedstrijd dat de balken klaarliggen, de spelers van beide teams zijn verplicht hierbij te helpen

·         Beheert de wedstrijdtafel

·         Bedient het scorebord

·         Is verantwoordelijk voor het tijdschema

·         Kort zo nodig de wedstrijd in als het tijdschema niet gehaald wordt

·         Bewaakt de rust en de regels in de zaal.

·         Regelt dat na de wedstrijd de balken opgeruimd worden


Scheidsrechter
Alle Jeugd en Seniorenteams nemen één bevoegde C-scheidsrechter mee die de wedstrijd van het eigen team fluit samen met een collega van de tegenstander. Dit geldt formeel niet voor de Jongste Jeugd, daar treden beide coaches op als wedstrijdleiding.

Coach of managers
De taken van de coach of manager van het team zijn hetzelfde als op het veld. Extra in de zaalcompetitie is dat de coach/teammanager:

·         Zelf de trainers regelt, dit is niet ingepland zoals op het veld

·         Zelf de scheidsrechter regelt

·         Met de ouders afspreekt wie de zaalleiding heeft

·         Erop toe ziet dat het team zich in de zaal, op de tribunes, in de kleedkamers en in de kantine behoorlijk gedraagt. Er mag absoluut niet gehockeyd worden in gangen, kleedkamers of buiten het veld. Bij eventuele schades  wordt de vereniging aansprakelijk gesteld.


Let op: het is belangrijk dat de coach/manager op tijd begint met het regelen van trainers en scheidsrechters!

Afgelasting bij slecht weer
Bij extreme weersomstandigheden kan de KNHB besluiten dat de wedstrijden centraal worden afgelast. De KNHB zal dit melden op haar website en de zaalhockeycommissie zal dit via de site van GMHC melden. Check dus bij slecht weer vóór vertrek de website!

Als er geen centrale afgelasting plaatsvindt kunnen wedstrijden bij slecht weer afgelast worden na overeenstemming tussen de betrokken verenigingen. Ook de zaalbeheerder van een sporthal kan tot afgelasting adviseren aan de verenigingen.

Afgelaste wedstrijden worden in beginsel niet ingehaald.

Digitaal wedstrijdformulier
Net als op het veld moeten de scheidsrechters de uitslagen invullen in het DWF-systeem en moeten de coaches deze uitslag bevestigen. De KNHB eist dat alle digitale wedstrijdformulieren uiterlijk 24 uur na afloop van de wedstrijd zijn afgerond. Let hier dus op, dat scheelt de zaalhockeycommissie veel werk! De zaalhockeycommissie ziet toe op de status van het DWF en zal de coach/manager benaderen als de scheidsrechter en/of de coach nog niet heeft afgerond. De zaalhockeycommissie kan niet zien welke scheidsrechter heeft gefloten daarom gaat dit via de coach/manager.

Trainingen NIET op dezelfde tijden als op het veld

In Gouda is een structureel tekort aan trainingsruimte in de sporthallen. Hierdoor kan er helaas bijna nooit getraind worden op dezelfde tijden als op het veld. Bij de indeling wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de mogelijkheden van de spelers, de coaches enzovoorts. Er zijn voor ieder team 6 trainingen georganiseerd, deze trainingen zijn in de Mammoet, de Zebra of de Dreef voor de Senioren en Junioren en in de gymzaal Brittenburg voor de Jongste Jeugd.

 

Als een team meer wil trainen kan het dit zelf regelen via sport.gouda.nl. In het algemeen is er nog wel trainingsruimte te huur in de gymzaal aan de Brittenburg, deze is kleiner dan een zaalhockeyveld maar beschikt wel over balken en een zaalhockeydoel.

Tijdens de training in een sportzaal ligt het accent op techniek. Hierbij gaat het met name om te wennen aan je zaalstick (lichter), de vloer en met name de snelheid van zaalhockey. Er wordt dus getraind op balbeheersing, overspelen en veel kleine partijvormen. Voor de trainers zijn deze verschillende trainingen uitgewerkt (zie onder).

Het trainingsschema staat per team in LISA.

 

Zaalhockeycommissie
De zaalhockeycommissie is verantwoordelijk voor alle organisatorische aspecten van het zaalhockey. (inschrijving, trainingen, wedstrijden, arbitrage, materialen enzovoort). Hierbij werkt de zaalhockeycommissie samen met de commissarissen die deze taken voor het veld regelen. De lijncoördinatoren maken samen met de trainers & coaches een indeling van de zaalteams.

De zaalhockeycommissie bestaat uit 2 personen met een duidelijke taakverdeling:

·         Nicolette Kral – competitie

·         vacature – zaalhuur/training

 

 


Je kan de commissie bereiken via de mail: 
[email protected]



Documentatie
Coachavond presentatie nov 2019

 
Laatste nieuws
Nieuws categorieën
Agenda
11-12    ALV
20-12    Klaverjassen
11-1    Nieuwjaarsgala: The Roari
31-1    Klaverjassen
28-2    Klaverjassen
27-3    Klaverjassen
24-4    Klaverjassen
Hele agenda
Handige links